Dodawanie komentarza

Do tematu: Fundusze marnotrawstwa

Fundusze marnotrawstwa

Beata Andrzejewska | 2004-01-13 19:15:54

Kontrola NIK dotycząca gospodarowania Funduszem Promocji Mleczarstwa ujawniła nieprawidłowości finansowe w kwocie ponad pół miliona złotych. Zarzuty Izby dotyczyły m.in. kwot przeznaczanych na szkolenia, prace badawcze Instytutu Mleczarstwa oraz nierzetelnego sporządzania informacji finansowych.

Fundusz Promocji Mleczarstwa powstał na mocy ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych z 2001 r. Jego celem jest reklama artykułów mleczarskich, wspieranie polskich produktów mleczarskich za granicą, pomoc w organizacji wystaw i targów mleczarskich.
Podstawowym źródłem finansowania funduszu są wpłaty przekazywane przez podmioty skupujące mleko w wysokości 0,2 gr (1 grosz od 5 litrów) od każdego skupionego litra. W roku 2002 r. i pierwszym półroczu 2003 r. na rachunku funduszu zgromadzono niebagatelną sumę 17,5 mln zł. Środkami tymi dysponuje prezes Agencji Rynku Rolnego zgodnie z planem finansowym ustalanym corocznie przez Komisję Porozumiewawczą ds. Mleka i Przetworów Mlecznych.
Kontrola NIK, która objęła rok 2002 oraz trzy kwartały roku 2003, ujawniła nieprawidłowości finansowe w łącznej kwocie ponad pół miliona złotych.

Jednym z głównych zarzutów NIK był nagminnie praktykowany w funduszu proceder przyznawania środków na szkolenia dla producentów mleka firmom nieposiadającym doświadczeń w realizacji podobnych przedsięwzięć. Były to np. firmy zajmujące się usługami stolarskimi czy poligraficznymi. Następnie te spółki zlecały na podstawie odrębnych umów przeprowadzenie szkoleń innym podmiotom powiązanym z nimi personalnie i kapitałowo.
Niewłaściwie wydawano także pieniądze przekazywane Instytutowi Mleczarstwa. Zamiast na badania część sum kierowana była np. na wypłaty dla pracowników.
Wiceprezes NIK Zbigniew Wesołowski stwierdził, że po kontroli NIK minister rolnictwa poczynił zmiany organizacyjno-personalne, które dają szansę na uzdrowienie sytuacji w funduszu.

Podczas wczorajszej konferencji przedstawiono także wyniki kontroli działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rzecz utworzenia serwerowni i zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli IACS (ZSZiK - IACS) oraz wyboru docelowej siedziby centrali ARiMR. W związku z wieloma sprzecznymi decyzjami dotyczącymi postępowania ARiMR w tej sprawie o dokonanie tej kontroli wnosili posłowie. NIK stwierdziła, że przede wszystkim ARiMR nie przygotowała kompleksowej strategii co do utworzenia centralnej siedziby Agencji i serwerowni wymaganych dla systemu ZSZiK. Niedotrzymywanie terminów, sprzeczności w działaniu, częste przetasowania personalne mnożyły niegospodarność.

- Kontrola NIK dotyczyła tylko jednego fragmentu związanego z IACS-em, ale fragmentu bardzo istotnego. Biorąc pod uwagę ochoczość Komisji Europejskiej w wytykaniu nam braków, może bezpośrednio przełożyć się na to, czy i kiedy polscy rolnicy będą otrzymywać dotacje - zauważał Wesołowski.
Obecnie serwery ARiMR niezbędne dla systemu IACS pracują w serwerowni dzierżawionej od firmy komputerowej zajmującej się realizacją informatycznej strony programu. Powstanie serwerowni zaplanowano na 1 kwietnia.
Oby ten termin nie podzielił losu poprzednich niedotrzymywanych terminów.


Mikrosłuchawka
+ Dodaj komentarz

Komentarze (0):




Nieprzerwanie od 2004 roku!

PARTNERZY:
Stanisław Michalkiewicz
Nasze kanały RSS:
główny
O NAS:
REKLAMA:
zobacz ofertę