Tajemnice najwyższego wiaduktu świata
archiwum, BBC/r.n. | 2004-12-14 13:48:35
343 metry wysokości w najwyższym punkcie (Wieża Eifla - 300m), 39 miesięcy budowy i 2.5 km długości- to nowe cudo francuskich konstruktorów.
Podstawą wiaduktu są olbrzymie kolumny, do których zamocowano stalowe liny. Do jego budowy użyto minimalnej ilości materiału, co spowodowało znaczne obniżenie jej kosztów.
Każda z jego sekcji ma długość 350 metrów i jest wsparta na kolumnach, których wysokość kształtuje się w granicach od 75 do 235 metrów (do poziomu drogi). Z masztami obiekt ten jest wyższy niż Wieża Eifla w Paryżu (dodatkowe 90 metrów ponad drogę). Aby uniknąć naprężeń betonu, każdą kolumnę podzielono na dwie mniejsze, bardziej elastyczne części tworząc charakterystyczny wzór litery A. Do budowy użyto 205 000 ton betonu, całość waży 209 tysięcy ton.
Wiadukt Millau jest częścią autostrady pomiędzy Paryżem a Barceloną.
Przewidywalny ruch na wiadukcie będzie wynosił średnio 10 tysięcy aut dziennie, w czasie wakacji rósł będzie do 28 tysięcy. Konstruktorzy nie zapomnieli o turystach - wiadukt ma także specjalnie zaprojektowaną kładkę dla pieszych.
Koszt: 392 mln euro
Najwyższy punkt: 343 metry
Zobacz zdjęcie satelitarne w czasie budowy:
Millau
Mikrosłuchawka
Komentarze (3):
Artykuł o Millau...
~Sereiler 2010-02-26 17:48:56
millau
...
~misiek 2005-01-19 08:37:58
Wiadukt Millau
...
~mark 2004-12-16 07:49:01