Gestykulacja pomaga w nauce
NewScientist/r.n. | 2006-02-19 03:28:47
Z ostatnich badań naukowych wynika, że w nauce matematyki u maluchów bardzo pomaga gestykulacja.
Susan Goldin-Meadow wraz z zespołem z Uniwersytetu w Chicago w Stanach Zjednoczonych przeprowadziła eksperyment na 160 dzieciach szkolnych w wieku od 8 do 10 roku życia.
W jednej z części eksperymentu dzieci miały uzupełnić równanie: "7+6+5=?+5". Nauczyciele wyjaśnili dzieciom, że mają jedną stronę równania dopasować do drugiej.
Dzieci, które widziały rozwiązywanie równania z dodatkową gestykulacją (np. przy odejmowaniu piątki nauczyciel sygnalizował różnicę przez oderwanie ręki od cyfry), rozwiązywały następne równania z poprawnością dochodzacą do 75%. Te, którym wyjaśniano rozwiązanie słownie, oczywiście także w formie pisemnej na tablicy, następne zadania rozwiązywały z błędem ponad 50%.
Wyniki badań były prezentowane przez Goldin-Meadow na konferencji 2006 American Association for the Advancement of Science w Saint Louis w stanie Missouri w ostatni piątek.
Mikrosłuchawka