Dodawanie komentarza

Do tematu: Lekkie akumulatory

Lekkie akumulatory

nauka.gildia.pl/r.w. | 2006-02-21 18:07:04

Standardowe akumulatory zbudowane z ołowianych elektrod zanurzonych w kwasowym elektrolicie są dobrze znane wszystkim użytkownikom samochodów.Ich przewaga nad innymi rozwiązaniami to bardzo niska cena w przeliczeniu na jedną Ah.Niestety charakteryzuja się także niezliczonymi wadami takimi jak duża masa i mała żywotność (szczególnie przy jednostkach o dużej mocy), które nie pozwalają na wykorzystanie akumulatorów kwasawo-ołowiowych w pojazdach o napędzie elektrycznym.

Te wszystkie problemy zostały częściowo rozwiązane przez firmę Firefly Energy, specjalizującą się w budowie akumulatorów do "zadań specjalnych". Dzięki nowej konstrukcji udało się znacznie zmniejszyć wagę i żywotność standardowego akumalatora ołowianego, co pozwoli osiągnać parametry porównywalne z rozwiązaniami nikiel-metal stosowanymi w samochodach z napędem hybrydowym.

Nowe prototypy są 3-4 krotnie lżejsze od stosowanych obecnie i mogą pracować kilkakrotnie dłużej nawet przy bardzo wysokich parametrach poboru mocy. Jednak nadal głównym atutem tego rozwiązania pozostaje bardzo niska cena. Koszta surowców i produkcji pozostawiają konkurencyjne dotychczas rozwiązania daleko w tyle. Naukowcy ostrzegają także o rosnących cenach niklu, którego zasoby są zbyt małe dla zaopatrzenia wszystkich chętnych w akumulatory niklowe.

Cała tajemnica tkwi w wykorzystaniu zamiast ciężkich ołowianych płytek, odpowiednio uformowanej i bardzo lekkiej grafitowej pianki. Takie rozwiązanie zwiększa znacznie powierzchnię na której zachodzą reakcje chemiczne, zmniejszając znacząco wagę całej jednostki. W rezultacie uzyskamy dużo więcej mocy, skracając jednocześnie czas ładowania. Próby ze zwiększaniem powierzchni ołowianych elektrod prowadziły w rezultacie do ich szybszej degeneracji. Dodatkową zaletą grafitu jest odporność na korozję.

Choć Firefly jest dopiero w fazie budowania prototypu, badania są na tyle obiecujące, że zainteresowały się nimi takie giganty jak Caterpillar (producent ciężkich maszyn poczynając od żółtych koparek z charakterystycznym znaczkiem CAT) czy BAE Systems (producent wozów bojowych Bradley) oraz szwedzki Electrolux (właściciel marki Husqvarna). Równocześnie amerykańskie ministerstwo obrony przekazało Firefly 2,5 miliona dolarów na stworzenie super akumulatora dla armii, który mógłby pełnić rolę dodoatkowego źródła zasilania w pojazdach oczekujących z ukrycia na wejście do akcji.

Nowa technologia będzie się musiała zmierzyć z bardzo obiecującą technologią wysokoenergetycznych akumulatorów litowo-jonowych. Mają one, z uwagi na bezpieczeństwo pracy, niskie koszty produkcji i długą żywotność, zastąpić z powodzeniem technologię wykorzystującą układ nikiel-metal. Nie należy także zapominać o innych ośrodkach pracujących nad podobnymi zagadnieniami jak chociażby firmy skupione wokół Uniwersytetu Idaho.


Mikrosłuchawka
+ Dodaj komentarz

Komentarze (1):

Fajnie to brzmi :D

...
~czepiam sie, wiem :/ 2006-02-21 22:27:21





Nieprzerwanie od 2004 roku!

PARTNERZY:
Stanisław Michalkiewicz
Nasze kanały RSS:
główny
O NAS:
REKLAMA:
zobacz ofertę