E-innovation w Poznaniu
r.n. | 2010-09-24 22:49:05
Przez ostatnie dwa dni, w poznańskim centrum Kosmopolis, na tle potężnych kinowych ekranów, prezentowali się wybitni praktycy e-biznesu.
Dziś zakończyła się dwudniowa konferencja "E-innovation - E-Commerce w Europie Centralnej", organizowana przez grupę Allegro.
E-nnovation to doskonała okazja do wymiany doświadczeo między specjalistami e-commerce z całego świata - mówi Magdalena Krukowska z zespołu PR Grupy Allegro. – Chcemy umożliwid osobom zajmującym się e-biznesem w Europie Środkowo – Wschodniej podpatrzenie jak ten rynek funkcjonuje i rozwija się w innych częściach świata – dodaje.
Do Poznania przyjechał min. Mike Butcher, redaktor TechCrunch Europe, kultowego bloga o nowych technologiach, Guilherme Komel odpowiedzialny za największy portal turystyczny w Brazylii i najpopularniejszą portugalskojęzyczną platformę blogową (ponad 250 tys. blogów), José A. del Moral, współzałożyciel Ya.com, hiszpaoskiej firmy ISP (Internet Service Provider) sprzedanej Deutsche Telekom za 540 mln euro, Stephen Kines, jeden z najlepszych prawników w dziedzinie TMT (technologia, media, telekomunikacja) wg rankingu Euromoney 2009.
Mike Butcher przybliżył uczestnikom ideę i zasady funkcjonowania serwisów zakupów społecznościowych, podczas gdy Marcin Szałek, współzałożyciel Groupon.pl, wyjaśnił dokładniej praktyczne aspekty rozwijania tegoż biznesu w Polsce.
Dla przykładu, niewiele ponad 6 miesięcy temu, grupka 4 studentów, stworzyła pierwszy w Polsce malutki serwis zakupów społecznościowych. Szybka ocena ryzyka i konkurencji doprowadziły do nawiązania współpracy z większym i pewnym gigantem rynkowym - Groupon.com, który właśnie planował wejść do Polski - stąd dziś groupon.pl. Obecnie, działając w kilku miastach w Polsce, ma za sobą ponad 1000 zrealizowanych ofert i stale się rozwija, choć jak twierdzi polski współtwórca Marcin Szałek, biznes ten finansowo najlepiej wypada w stolicy.
Zasób praktycznej wiedzy, który można było uzupełnić bądź wzbogacić był naprawdę spory. Prelegentów było tak dużo, że z trudnością można było wysłuchać wszystkich wykładów.
Jednym z ostatnich prelegentów był Jon Bradford, prowadzący firmę The Difference Engine, która inwestuje w młode przedsięwzięcia internetowe. Od dziesięciu lat występuję w doradza zarówno przedstawicielom venture capital, jak i startupom.
Czym różni się startup amerykański od europejskiego i dlaczego europejskie startupy rzadko stają się globalne?
Kreatorzy startupów amerykańskich patrzą przede wszystkim na cele biznesowe projektu, w Europie dominuje koncepcja zaplecza - a więc organizacja, stosowane technologie, itp. To, wg Jona Bradforda zasadnicza różnica, która ogranicza nasze aspiracje globalnych portali ze starego kontynentu. Krok ku przyszłości to zmiana sposobu myślenia o 180 stopni.
Mikrosłuchawka